Här presenteras vad som händer i projektet. Nyheterna presenteras i datumordning. Vill du få uppdaterad information om vad som händer i projektet, prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev.
Slutrapport från projektet Sjyst data steg 2
Steg 2 av projektet Sjyst data är nu avslutat (och godkänt). Här finns slutrapporten från steg 2 att ladda ner. Nästa fas är att ansöka till Steg 3, ett arbete som kommer att påbörjas under våren.
Revision 2 av Sjyst datas Vägledning tillgänglig
Sjyst data har gjort ytterligare en uppdatering av vägledningen kring EU:s dataskyddsförordning (GDPR) för stöd inom tjänste- och affärsutveckling. Ladda ner revision 2 av Vägledningen här.
Slutseminarium
Den 6 november bjöd projektet in till slutseminarium för steg 2 där projektets resultat och nästa steg presenterades.
Agenda
13.00 Kort utblick och sammanfattning av projektet
13.30 Observationer och reflektioner inom dataskyddsområdet
- Jonas Ledendal, Lunds universitet
- Jacob Dexe, RISE
- Charlotte Thür, IAB
14.30 Fika
15.00 Paneldiskussion och frågestund 16.00 Avrundning
Materialet från presentationerna hittar du här.
Svenskarnas attityder till integritet i valtider
Sjyst data har undersökt svenskarnas attityder till integritet och politisk opinionsbildning på nätet och i sociala medier inför valet 2018.
Resultatet visar att traditionella medier anses fortfarande vara de viktigaste informa- tionskällorna för att ta del av valfrågor, men digitala kanaler blir allt viktigare inte minst för yngre personer. Även om mer än hälften av svenskarna tror att de utsatts för påver-kan i valfrågor baserat på den information de själva genererar har de flesta inte upplevtatt deras integritet missbrukats. Majoriteten litar också på det svenska valresultatet,och de flesta anser inte att utländska intressen påverkar opinionen, däremot att dekan sprida desinformation om svenska valet. Något färre än hälften anser sig i hög grad kunna värdera sanningsriktigheten i politiska information som sprids på nätet, vilketär dubbelt så många som inte anser sig kunna det. De flesta anser sig dock kunna göra någon slags bedömning huruvida de utsätts för propaganda eller desinformation. Sammanfattningsvis ger resultaten en bild av att svenskarna litar på den svenska valapparaten även i digitala sammanhang, och potentiellt en indikation av en ökad mediekompetens och mediekritiskt förhållningssätt hos den svenska befolkningen.
Rapporten finns att ladda ner här.
Reviderad version av Sjyst datas Vägledning tillgänglig
Sjyst data har publicerat en reviderad version av vägledningen kring EU:s dataskyddsförordning (GDPR) för stöd inom tjänste- och affärsutveckling. Ladda ner Sjyst data – Vägledning om dataskydd reviderad version här.
Alternativt så kan man se vägledningen som video
Jonas Ledendal skriver i Sydsvenskan
Jonas Ledendal debatterar i Sydsvenskan: Om svenska företag ska kunna konkurrera med nätjättarna måste de inte bara följa GDPR utan också bli bättre på integritet. Läs artikeln här.
Sara Leckner skriver i Dagens samhälle
Sara Leckner debatterar i Dagens Samhälle kring Cambridge Analytica-skandalen och hanteringen av användarnas data på internet. Läs artikeln här.
Vägledning om GDPR publicerad
Sjyst data har publicerat första delen i en vägledning kring EU:s dataskyddsförordning (GDPR) för stöd inom tjänste- och affärsutveckling. Ladda ner Sjyst data – Vägledning om dataskydd Del I här.
SEB ny partner i projektet
SEB kommer att ersätta Öresundskraft som partner i projektet från och med i mitten på februari. SEB kommer främst att arbeta med paneler och attitydundersökningar …
Jonas Ledendal skriver i Mediaplanet/Företagsverksamhet.se
Jonas Ledendal skiver om det nya utmaningarna och möjligheterna med GDPR i Mediaplanet/Företagsverksamhet.se. Läs artikeln här.